Siemen toiselle Kaldoaivin alueen vaellukselle kylvääntyi jo viime kesän vaelluksen aikana. Kaldoaivin alueesta tuli tykättyä ja Vetsijoen ympäristön tuntureita kartalta katsoessa alkoi tuntua siltä, että sielläkin olisi mukava käydä. Vaihtoehtona oli Paistuntureiden alue, mutta se jäi seuraavalle kesälle.

Koska edellisestä vuodesta ainakin allekirjoittaneelle jäi parhaiten mieleen iltaiset nuotiolla makoilut - sen jälkeen, kun oli vahingossa hoksattu, että puuttomassa tunturissa saa helposti mainion nuotion aikaiseksi, kun vain tietää mitä tekee - nuotiolla istumiseen olikin nyt panostettu etukäteen varaamalla enemmän kaikkea kivaa nuotiolla syötävää. Tämän tosin kokemuksesta tiedettiin vaativan suotuisia sääolosuhteita: sadettomuutta ja sopivan voimakasta tuulta pitämään tulta yllä ja sääsket poissa. Tältä pohjalta lähdimme liikkeelle.
Kartta

21.7.

Olimme ajelleet edellisenä päivänä Nuorgamiin, jossa vietimme yön teltassa leirintäalueella ja jonka pihaan jätimme automme. Aamulla 4:50 nousimme Eskelisen linja-autoon ja hurruutimme etelään Kenesjärvelle, josta jalkauduimme tunturiin klo 6:10.

Reput odottelevat kyytiä Nuorgamin lomakeskuksen bussipysäkillä.

Eskelinen.

Ennakkouhkailuista huolimatta aamulla ei vielä satanut, mutta önniäisiä oli älyttömästi. Kävelimme ensin pari kilometriä Utsjoen vanhaa postipolkua, jonka jälkeen lähdimme kipuamaan Kenesvaaraan.

Utsjoen vanhaa postipolkua.

Kenesvaaralta koilliseen.

Puoli kasilta pystytimme teltan, söimme aamupalaa ja otimme torkut aina yhteentoista asti. Tauon ajoitus onnistui kohtalaisen nappiin, koska juuri teltan pystytettyämme alkoi sade. Kun puoliltapäivin jatkoimme, sade oli muuttunut pohjoisesta vihmovaksi tihkusateeksi. Hyvä puoli oli siinä, että kova tuuli vei önniäiset mennessään.

Noin kahden maissa pystytimme ulkoteltan ja pidimme reilun leipätauon. Reitti oli loppua kohden aina vaan kivikkoisempaa ja eteneminen oli kiemurtelun takia hidasta. Kivikon seasta piti yrittää löytää kulkukelpoista reittiä siinä määrin kiemurrellen, että jos meillä olisi ollut GPS-paikannin, olisi satunnainen katselija olisi saattanut luulla jälkeä kahden juopon kiemurteluksi.

Reittiä Kenesvaaran ja Roavvoaivin väliseltä harjanteelta.

Vähän ennen virka-ajan päättymistä päätimme leiriytyä Buksajärven tietämille. Videoraportti (2,12Mt). Leiripaikka olisi ollut auringonpaisteessa varmaan upea - nyt se oli vain apea. Tätä kirjoittaessa veden vihmonta on vähentynyt ja tuulikin on hiipumaan päin - vaikka onkin vieläkin ihan kova. Ankkuroimme teltan kivillä kiinni. Kahden tunnin ruokalevon aikana tuli kohtalainen sumu.

Lämpötila oli noin 14 astetta, mutta puolimatkan kova tuuli antoi lämpötilalle oman lisänsä. Päivän kävelymatkaksi tuli kevyet 9,12 km - minkä totesimme myöhemmin olleen taktisesti huomattavasti paremman kuin viimevuotisen 20 km:n alkurevittelyn.

Leiripaikkamme Buksajärven lähettyvillä, Buksajaroaivin etelärinteellä.