Kartta

15.7.

Taas menossa! Tällä kertaa kohteena Paistunturit. Mistä lie idea tullutkaan ja miten lieneekään vasta nyt tuli lähdettyä tutustumaan alueeseen. Paistuntureista tuli kerta heitolla uusin suosikkivaellusalueeni!

Kalusto oli vaihtunut sen verran, että vanha vuonna 1988 ostettu Haltin reppu pääsi eläkkeelle ja tilalle tuli Deuter.

Utsjoelle saavuttuamme pienen tavarasulkeisen jälkeen lähdimme kävelemään jo saapumisiltana noin klo 21:00. Saimme autokyydin ylös tunturiin, joten pääsime lintsaamaan reilun kilometrin ja noin 200m kiipeämisen.

Ihan lähdössä tihuutti, mutta sade lakkasi pian. Noin vartissa olimme paljakassa ja puolessa tunnissa ns. maisemissa. Aikaisemmilla vaelluksilla maisemiin pääsy on tapahtunut oikeastaan vasta toisena vaelluspäivän. Nyt siis jo heti, eikä siinä tietenkään mitään valittamista. Auringon lupasin Njálabiedjojohgeasoaiville ja sanani piti! Haimme hetken leiripaikkaa ja sellainen löytyi tunturin itäpuolelta. Majoituimme noin puoli kahdeltatoista ja keittelimme kaakaot. Lämpömittari, jonka emme ole uskoneet näyttävän alle 10 asteen lukemia, näyttää viittä.

Ilta-aurinkoa.

Teltalla piipahti kaksi sääskeä. Lähtivät sitten pois. Nukkumaan menimme yhden maissa. Kävelimme jopa 6,5 km.

Ensimmäisen yön leiripaikka.

16.7.

Detaljit: Lämpö 12 C. Matka n. 10,5 km.

Sääskiä oli jonkin verran, mutta ne eivät olleet kovin äkäisiä. Maisemat olivat hienoja ja aurinko paisto noin puoli yhteen asti.

Taustalla Norjan tunturit.

Uusi reppu ja Rastegaissa.

Kuoppilasjoen ja Birkejohkan risteys.

Söimme ylitettyämme Kuoppilasjoen. Paikalla olisi ollut hieno leiripaikka. Jatkoimme Birkejohkan vartta ylöspäin. Birkejohgorzi oli hieno ja jokivarsi muutenkin kävelemisen arvoinen. Myös siellä olisi ollut hienoja leiripaikkoja.

Birkejohkaa.

Kerran kun kouralla joen pohjasta kaapasi, niin jo kiilsi kädessä kultaa!

Birkejohgorzi. Vaikea saada kuvassa näyttämään siltä miltä luonnossa.

Aurinko paisteli välillä, kun löntystimme kohti Rohttojävreä. Kävely alkoi tökkiä Birkejohkan ylityksen jälkeen ja niinpä saavuttuamme Rohttojävren viereiselle lammelle, päätimme leiriytyä siihen. Tuuli alkoi yltyä sellaiseksi, että se vei sääsket mennessään. Teimme nuotion ja poistomme makkaraa taustamaisemana Rastegaissa. Viimeinen hiillostelumakkara meni vähän hätäiseksi, kun alkoi ripeksiä vettä. Painuimme telttaan puoli kymmenen aikoihin. 6 C ja sataa.

Birkejohkaa edelleen.

Ja vieläkin.

Iltapalamakkaran paistossa.

Näkymää lammen yli Rastegaissalle.